Generellt
Distansstudier för ökad kunskap

Distansstudier för ökad kunskap

Allt tyder på att distansstudier är här för att stanna

Historiskt sett har distansundervisning skett sedan 1800 talet. Redan på Hermods tid, under 1800-talet, genomfördes lärande på distans. Då handlade det om att lärandet kom via posten, ny information sändes ut via brev och eleven fick uppgifter att slutföra och redovisa i ett returnerande brev. Detta fungerade väl som ersättning för de fasta lärosäten som fanns, då avstånden till lärosäten var ett problem för många. 

Men vi behöver inte gå så långt bak i tiden. Mer närstående i tid är det alternativa studiesätt som vissa gymnasieskolor delvis har. Om vi hoppar fram till år 2003 då Jutta Baldin skrev en rapport, kallad Gymnasieelever berättar om erbjudanden och utmaningar i distansutbildning, kan vi  se både positiva och utmanande upplevelser från eleverna. Det positiva som framkommer är bland annat att eleven kan lägga upp sina studier mer individuellt. Man, bestämmer själv hur och när man genomför dom. Det visar också att många personer har inte möjlighet till att närvara på plats av olika anledningar. Det kan vara att dom kanske inte bor i närheten (utlands Svenskar) eller eleven har en elitidrottskarriär som innebär mycket resande. En annan anledning som framstår också tydligt och växande, är det ökade behovet av att studera på ett annat språk. De ordinarie utbildningarna ges oftas inte i det önskade språket. Genom distansutbildning kan detta möjliggöras.  

Vad är distansutbildning? 

 För att klarare se värdet i en distansutbildning skall själva definitionen av distansutbildning och distansundervisning klargöras. Jutta Baldin tar fram att en utbildning har en karaktär av att ske systemastiskt genom undervisning och träning, som leder till en viss kunskap inom något, utan nödvändigtvis behöva ske i en formell lektionsal .  

Distansutbildning 

Utbildning karaktäriseras av systematisk undervisning och träning som ger kunskaper och färdigheter för visst yrke, samt ger formell kompetens för detta (Nationalencyklopedin 2002-11-17). 

Distansundervisning å andra sidan har en mer fokus på sättet att förmedla kunskapen. Där lärare och elev interagerar för att komma fram till lärdom.   

Distansundervisning  

Undervisning kan sägas vara förmedling av kunskaper i organiserad form och på systematiskt sätt, särskilt i skolsammanhang (Nationalencyklopedin 2002-11-17) Undervisning bygger på interaktion mellan elev och lärare, där läraren är den som undervisar och eleven den som studerar det anvisade utbildningsmaterialet 

Det finns alltså en skillnad mellan utbildning och undervisning. Rapporten, av Jutta Baldin, kan tolkas som att eleven har som uppgift att mer självständigt lägga upp sitt lärande med hjälp av de läromedel som ges.  

Studier på distans  

Studierna i en utbildnings- eller undervisningssituation utförs av eleven. Elevens huvudsakliga uppgift är att studera och lära sig det tänkta kunskapsstoffet under en förutbestämd tid. 

En central skillnad mellan närutbildning och distansutbildning är att den pedagogiska strukturen i distansstudier ofta bygger på lärande genom läsande, medan lärandet i samband med lektioner och seminarier, tillsammans med lärare och en klass, är begränsat (Peters 2001). (se ref ovan). 

Att det finns ett klart egen ansvar för sitt lärande även idag är är odiskutabelt. Men, tekniken har utvecklats dramaatiskt de sista åren. För att inte säga häpnadsväckande det sista året, räknat från år 2020. Idag har mycket att det som distansstuderande elever möjligen upplevde tidigare, minskats avsevärt.  

En distansstuderande elev har i dag möjlighet att använda sig av ett brett spektra av hjälpmedel i sina studier. Självklart finns textdokument kvar som en kanal. Men, den är idag ofta framställd på ett mer tilltagande och enkelt sätt än tidigare ”torra” texter. Andra mediakanaler som används är också. 

  • Bild/ Video. Inspelade föreläsningar, eller direktsända föreläsningar.  
  • Ljud. Det kan vara i forma av att lyssna på föreläsningar. Poddar. Webinarer. Men, att på ett enkelt sätt samtala med andra elever på SKYPE, ZOOM eller likande är idag enkelt. 
  • Text. Den texen kan vara mer interaktiv idag, som gör eleven mer aktiv. 
  • Kombinationen av alla. Program som TEAMS, ZOOM, SKYPE är exempel på kombinationer där elev och lärare kan interagera. Samt att elev och elev också kan ha kontakt med varann. 

En kan då konstatera att distansstudier är något som bara blir enklare och enklare att genomföra. De tidigare utmaningarna blir mindre, medan man ser fördelarna öka och passar in bättre i det liv vi många lever idag. Familjen kräver sin uppmärksamhet, medan arbetsgivaren kräver både leverans och utveckling. Vi på Webbkurscentralen har ambitionen att göra det enkelt för våra elever som valt våra kurser. Besök gärna vårt kursutbud för att se om det finns något som intresserar dig. Kanske det även finns ett gratiserbjudande som gör att du kan testa att studera med oss.  

Livslångt lärande – att ständigt utvecklas är ett krav idag 

Alla är mer eller mindre i behov av att lära mer och lära nytt, för att inte hamna på efterkälke. 

Jag känner och ser det, säkert du också. Att ständigt klara att följa med på det nya, vara uppdaterad på det senaste för att både kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt, men också klara av att genomföra allt som krävs på det privata planet. Har inte du också känt att det vore bra om du visste lite mer om det där ämnet på arbetet, som gjorde att du förstod sammanhanget eller enklare kunde slutföra e uppgift. För det är ju inte som tidigare, allt ändras ju och andra företag tar nya grepp för att stå längt fram i kö mot sina kunder. Eller, hemma. Ja, där är det alltid något nytt som kommer in i hemmet. Det kan vara bredbandsdekoder, dataprogram, mobilappar eller nya regler för skatt. Man, känner att tiden inte räcker till ibland.  

Det är då som distansundervisning kan vara en lösning. Idag är det enkelt att anmäla sig på en onlinekurs, studera när det passar dig. Få de snabba svar som behövs och skaffa sig den kunskap som krävs i det givna sammanhanget. Att genomföra detta genom fysiska möten med andra elever och en lärare är säkert fortfarande bra, men hade det blivit av? Genom distansundervisning kan det bli av.  

Själv har jag upplevt tider under mina yrkesverksamma år inom turistnäringen. Då jag arbetade på olika turistdestinationer, att jag hade en avsaknad av att kunna studera samtidigt som jag arbeade på orden. Alla lärosäten var långt bort och inom turism arbetar man när det är högtryck, för att sedan vara ledig när det inte är behov. Det stämde inte väl med schemalagda lektioner många mil bort. I de fallen kände jag att om en möjlighet hade funnits, så hade jag starkt värderat att anmäla mig till en distansutbildning för att utvecklas och formas på det sätt som jag önskade.   

Man ser också att många människor har önskan om att få en förändring. Det är inte så vanligt numera att ”guldklockan”, med 50 år i företaget, är målet för så många idag. Det är både så att företagen ändrad i allt snabbare takt och formas om. Samt att människor ofta kanske har en önskan om något annat. Testa på att en ny karriär, eller kanske fördjupa sig i det man redan arbetar med. Valen är många, men det som framträder allt mer är att vi ofta ges möjligheten idag till att välja en egen väg. Vad är din önskan? Skulle en distanskurs i något ämne som intressera dig,  hjälpa dig att testa eller komma igång med det du länge tänkt på?  

Många har också ett behov och önskan om att vara mer flexibel eller rörlig under sin studietid. Man ,vill kunna studera vid köksbordet ena dagen, men på altanen i sommarhuset nästa dag. Att vara bunden till ett fysiskt klassrum skulle kanske innebära att man inte alls studerade.  

Distansstudier för vem? 

Att läsa en kurs eller utbildning på distans innebär att inte finnas fysiskt i ett klassrum, men kanske finnas fysiskt närvarande hemma hos familj, nära och kära.  

När man talar om distansstudier, tänker många i första hand om frånvaron ifrån det fysiska klassrummet. Är det så viktigt idag? Det är det konventionella sättet att tänka. Elektronisk undervisning, som det i huvudsak handlar om idag, innebär att du kan befinna dig nära din vanliga hemmiljö. Ingen onödig tid förspills i transporter eller väntan på att lektioner skall börja. Fullt fokus då du studerar, sedan ”check out” och du är närvarade direkt med de övriga du lever med. Det är effektivitet det.  

Utan att kunna nämna någon undersökning, kan nog många vara eniga i att det konventionella skolsystemet inte passar alla. Vissa människor önskar ta till sig informationen på annat sätt än det som tenderar att ske på vanliga lärosäten. Inget ont om dom, men det finns en viss grupp som skulle göra bättre resultat genom att studieupplägget skedde mer på deras villkor. Här har distansutbildningar sin plats.  

”Pro and cons” att studera på distans.  

Utmaningar kan vara 

  • Utmanig i det pedagogiska. Interaktionen mellan lärare och elev är inte lika enkel att erhålla. Men, denna utmaning har med dagens teknik minskat avsevärt.  
  • Att inte ha någon att ”bolla” ett problem med.  
  • Det innebär en direkt kostnad för kursen.  
  • God studieteknik krävs. Elever har upplevt att ”annat kommit emellan” som gjort att studierna fått lida.  

Positiva faktorer är 

  • Man får en utveckling inom ett område som intresserar. Den självkänslan av att ha lärt sig något är påtaglig och kan ge stor glädje. Vilket man inte kanske fått om studierna inte hade blivit av.  
  • Det finns idag stort utbud av kurser och utbildningar i olika nivå och språk. Som kan läsas på ett enkelt och flexibelt sätt. 
  • Man slipper transportkostnader och transporttid. Eller, hyreskostnader för boende 
  • Det är mer miljövänligt  
  • Alla blir antagna. Det är inte ett visst urval som får studera. Man, bestämmer själv om man önskar att studera.  
  • Även om det innebär en avgift för studierna, så kan den totala kostnaden vara lägre om man räknar in att man inte behöver vara ledig från arbetet eller liknande.  

Framtiden för distansundervisning ser ljus ut. 

Den digitala tekniken, arbetsgivares inställning och människors önskan till ökat privatliv är faktorer som gör distansundervisningens framtid ser ljus ut. 

Distanskursleverantörer har idag en stor verktygslåda av möjligheter när dom skall utforma sina kurser. Det är idag möjligt att skapa format i interaktiva texter, rörlig bild, ljud och interagera med eleverna både i inspelad form och direktsänt. Detta kan göras till en lägre kostnad än bara för några år sedan, vilket gör att fler hoppar på tåget, vilket gör att konkurrensen ökar. Allt resulterar i  

  • bredare utbud 
  • lägre kursavgifter 
  • högre kvalitet 

som vi alla har fått erfara varken vi ville eller inte ( Syftar till år 2020). Så har mycket av både utfört arbete, men också studier skett på distans. Detta är tragiskt på många sätt, men sett till utvecklingen av distans arbete och distans studier, finns anledning till att tro detta har påskyndat den trenden som många har sett redan innan, att arbeta och studera på distans är på frammarsch.  Några framtidsscenarier väcks, vilka är 

  • kanske vi har genom att tvingats vara verksamma på distans, fått erfara att man klarat bli mer effektiv på arbetet. Arbetsgivaren har sett att det är möjligt att genomföra sitt jobb även på distans. Detta gäller även då skolundervisningen, som har genomförts stora delar av år 2020 via elektronisk undervisning. Detta kommer sannolikt sätta spår i tänkandet i framtida planer. 
  • Vi har idag en stark konsekration av befolkningen inne i central städerna för att arbeta eller studera. Det är dyrt att bosätta sig i storstäderna. Samtidigt finns en önskan bland många att kunna komma närmare natur och friluftsliv, samt hitta ett boende som inte äter upp så mycket av månadslönen. Här kan distansstudier och distansarbete spela en stor roll. Att utföra sina sysslor på distans minskar trycket om de centrala orterna, och mindre samhället får istället en ökad efterfrågan. Vilket är positivt. Att det skulle också bidra miljömässigt är sannolikt. Men vi väljer att inte öppna upp den diskussionen här.   

För att lägga lite mer tyngd i det nyss påstådda kan man i en rapport ( https://epale.ec.europa.eu/sv/blog/distansundervisning-vuxna-elever-med-intellektuella-funktionsvariationer ) från EU kommissionen läsa att elever anser att distansunervisningen har gått bra, men att man har mer haft oron kring de samhällshändelser som skett och föranlett distansundervisningen.  

SUMMERA 

Utifrån vad som framkommit kan man sammanfatta att distansundervisning har skett sedan 1800 talet och var då ett bra sätt att förmedla kunskap. Detta gäller även idag, utifrån både studier på gymnasieelever på 2000-talet samt de nya erfarenheter som skett under år 2020 med krav på distansundervisning.  

En kan dra slutsatsen att distansundervisning fungerar väl som studiesätt. Inte för alla en för många. Man finner att det finns mnga fördelar som distansundervinsingen innebär, men även en del utmaningar. Fördelarna tenderar att öka medan utmaningarna tenderar att minska. Mycket ligger i att dagens digitala teknik har gått fort fram. Allt kanske också har fått en extra skjuts på grund av samhällshändelserna i år 2020, då måna tvingats in i distansstudier varen dom ville eller inte. På så vis har man tvingats in i at testa studiesättet, vilket har visat sig i många fall positivt.  

Vi tror därför att distansundervisning och distanskursutbudet kommer att öka i framtiden.  

Vad tror du?  

Har du egna positiva erfarenheter eller utmaningar i samband med distansstudier? Kommentera gärna vår artikel.  

Denna artikel är inspirerad av en artikel från skolverket 

#WKC1